How to make it to the top!


Du har garantert kjent på den kriblende følelsen før du skal inn i et jobbintervju. Med nerver i spenn og iver i panna funderer du kanskje på hvordan du skal opptre i intervjuet, og hvordan akkurat du skal forbli på toppen av bunken.


At du bør smile, ha en fremoverlent men avslappet holdning og et solid håndtrykk tipper vi du vet allerede. At du er åpen og ærlig er en klar forutsetning. Høy grad av selvinnsikt og evnen til å reflektere rundt egne styrker og svakheter gir deg et klart fortrinn. Men har du reflektert over hva du IKKE bør gjøre i intervjuet?


Brace yourself. The list is long.

 

IKKE kom for sent.

Så elementært, men likevel så vanskelig. Men frykt ikke, vi har løsningen! Sett på klokka, beregn god tid og vær heller en halvtime for tidlig ute, enn en halvtime for sen. Newsbreaking, we know. Men et lite tips på tampen; Kommer du i overkant tidlig, så vent gjerne utenfor til du er litt nærmere avtalt tid. You don’t want to be the over-eager beaver.

 

IKKE kom i hullete klær.

Fashion ain’t always passion. Du kan la dressen ligge, men ta på deg rene, pene og hele klær. Gjør research på forhånd og prøv å finn ut hva kleskoden er internt. Følg gjerne klesnormen i selskapet, men sørg samtidig for at klærne representerer DEG. På en god måte.

 

IKKE sprell med nakne tær.

Yiiisch.

 

IKKE vær gangster.

Ikke len deg så langt bak i stolen så du ser ut som Eminem på en middels heit dag i april.

 

IKKE kom uforberedt.

Gjør research på bedriften. Hva gjør de, hva skal de, hvor vil de, hvilke verdier har de? Knytt dine kvalifikasjoner og egenskaper opp mot bedriftens. Det viser både at du er interessert og at dere er en god match. Øv deg på spørsmål du tror du kan komme til å få, men ikke les ordrett opp fra et innøvd manus. Gi deg selv noen stikkord og snakk fritt rundt disse.

 

IKKE vær verdensmester.

En ydmyk holdning gir et godt inntrykk. Du trenger ikke kunne alt, men du må være villig til å lære. Skryt gjerne av deg selv, men vær reflektert nok til å vite at du også har forbedringspotensiale. Vi vet du er rå, men du kan alltid bli enda bedre. True story. 

 

IKKE start alle setninger med øøøøhhhh...

Skal du absolutt bruke Øh, så sleng på en B og skrem vannet av den som intervjuer. Du fremstår muligens som noe ustabil, men i det minste ikke som usikker.

 

IKKE glem å følge med.

Vær en aktiv lytter. Vær nysgjerrig og følg opp. Still spørsmål men vent til det blir din tur og ikke avbryt den som intervjuer. Vær forberedt på oppfølgingsspørsmål. Med det mener vi at dersom du svarer at du er kreativ, så kan intervjuer finne på å følge opp spørsmålet med spørsmål som dette: "På hvilken måte er du kreativ?»

 

IKKE lyv.

Vær ærlig, og reflekter heller over dårlige sider enn å utelate dem. Det viser selvinnsikt og modenhet. Du trenger kanskje ikke nevne at du har vanskelig for å komme deg ut av senga om morgenen, eller at du har hukommelse som en gullfisk. At du er for fokusert eller for målrettet blir fort gammelt nytt. Be creative. Be bold.  

 

IKKE del for privat info.

Nakenserien «Adam og Eva» på TVNorge floppet av en grunn. Ikke flopp du og.

 

IKKE fremstå desperat.

Ikke si ja takk til luselønn, eller si at du er villig til å gjøre alt. Du har en verdi, det er jo derfor du er kalt inn til intervju. Ikke underspill sjansen din til å briljere. Ha is i magen. Fortrinnsvis Snickers-is. Den er best.

 

IKKE still krav.

Samtidig som du ikke skal takke ja til luselønn er det viktig at du ikke stiller krav fra du rusler inn døren. «Hallo, hyggelig å hilse på deg-jeg-vil-gjerne-ha-800 000-i-lønn» fungerer av erfaring svært dårlig.

 

IKKE snakk ned tidligere arbeidsgiver.

Om du snakker om tidligere arbeidsgiver i negativt tonelag kan det trigge intervjuer til å tro at du kanskje er en vanskelig eller lite lojal arbeidstaker. Snakk gjerne om en eventuell disputt, eller ambisjons og verdiforskjeller, men på en positiv og reflektert måte.

 

IKKE svar at du ikke har noen spørsmål.

Lag deg en lang nok liste på forhånd, slik at du garantert har et spørsmål som ikke har blitt diskutert under selve intervjuet. Spør for eksempel om vekstambisjonene til firmaet, hvordan en typisk arbeidsdag for deg vil se ut, hvordan er de som jobber der osv. Tenk da – du skal kanskje bytte jobb! Er det ikke mye du vil vite om din nye sjef, dine kollegaer, ditt arbeidslokale, dine arbeidstider osv? Yup. Just as we thought.

 

Til slutt kommer vi med en liten oppfordring:

Vis engasjement! Vis at du vil ha jobben og forklar hvorfor. If you put the P in passion, we’ll put the YES, in YES YOU’RE HIRED!