Hvordan skrive søknad

Å skrive en god søknad handler om å adressere kvalifikasjoner, styrker, faglige kompetanse og personlighet. Søknaden fungerer ofte som en interessevekker, så hold informasjonen presis og konkret. Det du egentlig vil er å vekke nysgjerrigheten hos mottaker, slik at han eller hun vil ha deg inn til et intervju for en mer utfyllende samtale.

Slik skriver du en god jobbsøknad

Identitet

– Det er viktig å huske at søknadsbrevet er vårt aller første møte med deg som jobbsøker, sier rekrutteringsrådgiver Hege Liudalen Wold. Hun har jobbet i Toptemp i 6 år og har lest en hel del søknadstekster. Det er viktig å tørre selge seg selv, mener hun. – Vi ser etter identitet. Hvem er du som søker? Ikke bare i forhold til faglig kompetanse, men også i form av personlighet.

Personlighet er viktig i forhold til å finne riktig match for både deg og bedriften, og noe vi tar svært seriøst, sier Hege. Det finnes ingen fasit på hvem den rette søkeren er, for en junior kan ofte være et riktigere valg enn en senior for enkelte bedrifter, på lik linje som at en utadvendt person ikke nødvendigvis trumfer en introvert person. Det som er viktig, er hvordan du velger å fremheve de riktige styrkene i forhold til jobben du søker på, og at du fremstår som ærlig og oppriktig.  

Du er garantert helt rå. Men det må søknaden din være også. Dersom du ikke klarer å formidle skriftlig hvorfor bedriften skal velge deg, hjelper det ikke at du er rå på intervjuer.

I tillegg til å fremheve de riktige styrkene mener Hege at det er viktig at du setter deg inn i bedriften på forhånd. - Du bør ha et bevisst forhold til hvem du faktisk henvender deg til når du skriver søknadsteksten, sier hun. - Bruk tid på å lese deg opp om selskapet du ønsker å jobbe for. Hva er det bedriften ser etter? Hvilket behov skal du dekke? Tenk etter hvordan du ser for deg at dette passer din profil, din kompetanse og dine styrker. 

- Jeg merker fort om søknaden er standardisert eller om jobbsøker har tatt seg tid til å jobbe med søknaden og tilpasset den til stillingen, og det er ofte en avgjørende faktor for om søkeren blir videre med i prosess. Det handler ikke bare om å evnen til å tilpasse seg den enkelte bedrift. Det handler om identitet.

 

Språk

Språk er alfa omega når det kommer til søknader. Hege mener det er viktig at man evner å sette seg inn i hvilken tone of voice stillingsannonsen er skrevet i. – Bruk alltid samme språk i søknaden som i utlysningsteksten. - Det viser at du har forstått hva vi ser etter. Er søknaden kreativ, så svarer du kreativt. Er tonen i utlysningen mer formell, så svarer du mer formelt. Det viser at du har forstått hva vi søker etter.

Et annet hot tips fra rekrutterings-guru Hege er å holde teksten lett og ledig. Unngå unødige fyllord, være konkret og presis, slik at det er lett å lese gjennom. Dropp setningen om at du var bananskreller for 5 år siden dersom det ikke er relevant. (og det er vel rimelig sjelden relevant)

Ikke gjenta deg selv og varier hvilke ord du starter setningene med. Teksten bør ikke være for lang, så hold sideantallet nede. Det optimale er om du klarer å holde deg relevant på kun en side. Det krever selvsagt at du klarer å holde innholdet spisset, samtidig som du får fremhevet deg selv på en god måte.

 

Innhold

Når det kommer til hva du bør fremheve, er det selvfølgelig viktig å svare ut spørsmål til krav og kompetanse i stillingsteksten. Oppgi gode grunner til at nettopp din bakgrunn passer godt til det de etterlyser i stillingen. Back opp dine påstander med konkrete eksempler, slik at påstandene ikke blir stående som typiske floskler. Trekk gjerne frem gode resultater fra tidligere stillinger og hva du gjorde for å oppnå disse. 

Les gjennom teksten din, og sjekk at dine viktigste kvalifikasjoner kommer tydelig frem, og vis engasjement for stillingen. Skriv aldri noe negativt om tidligere arbeidsgivere, det vil bare ende opp med å sette deg selv i et dårlig lys.

 

Hva sier søknaden om deg?

Vi kan ikke få presisert det nok. Du må ta stilling til, og finne ut av hvorfor vi skal velge deg. For om ikke du vet selv hvorfor vi skal velge deg, hvordan skal du da klare å formidle det til oss? Tenk på jobbsøknaden som en kontaktannonse. Få på sjarmen!

Ikke undervurder deg selv, og fokuser på det du kan tilby, og ikke hva du ikke kan. Hva kan DU bidra med inn i rollen, hvordan vil du være en ressurs i det sosiale miljøet?

Vekk vår interesse, vi skal få lyst til å ringe deg for å høre mer.

Og du... skriv navnet ditt riktig, avslutter Hege med glimt i øyet. ;)

 

Vi bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse.

En cookie, eller informasjonskapsel om du vil, er en liten tekstfil som vi lagrer i nettleseren din. En cookie inneholder kun tekst, er ikke et program og inneholder ikke virus. Besøkende på vår nettside (www.toptemp.no) vil få spørsmål om vi kan benytte cookies til å samle brukerdata. Vi bruker cookies til essensiell sporing for at nettsiden rent teknisk skal kunne fungere, og for å optimalisere innhold og design så våre kandidater og kunder får best mulig brukeropplevelse. Vi bruker også cookies for å analysere trafikkkilder og for å måle effekt av annonsekampanjer.

Les vår cookies erklæring for mer informasjon.

Les mer Godkjenner ikke